مدیریت زمان استفاده از گوشی و فضای مجازی

خرید بک لینک
در بحث ترک عادات غلط تصمیم گرفتم چند تا مثال از ترک عادات غلط خودم بگم شاید بتونه بیشتر کمک کنه. اولین موردی که انتخاب کردم مدیریت زمان استفاده از گوشیه.

من به شخصه در طی این مدت در برهه های مختلف پی بردم که زمان زیادیم پای گوشی تلف میشه: تلگرام، رمان آنلاین، اینستاگرام (برهه های کوتاهی).

اولین کاری که کردم حذف کانال های اضافه تلگرام بود. هر کانالی که در طول 3-7 روز مطالبش خونده نمی شد، حذف می کردم، حتی اگه کلی مطلب خوب داشت. در مورد موضوعات مشابه هم یک کانال جامع تر کافی بود. کانال هایی که زیادی تبلیغ داشت هم جزو لیست حذف شده ها رفتند. یه کانال خصوصی هم برای خودم درست کردم، لینک کانال هایی که برای یک مطلب خاص نگه داشته بودم یا حس می کردم بعدا به دردم می خورند رو اونجا فرستادم تا خیالم راحت باشه گمشون نمی کنم. این جوری یه تلگرام سبک داشتم که اگه دقیقه به دقیقه هم بهش سر می زدم، چیزی نبود که وقتم رو بگیره.

خدا رو شکر در مورد اینستاگرام وابستگی خاصی نداشتم تا به حال، اما گاهی که حالم خوب نبود مدت ها می شستم پاش و از این اکانت به اون اکانت سیر می کردم. به خاطر همین پاکش کردم و اگر چیز ضروری باشه از طریق کروم وارد اکانتم میشم.

سومین و سخت ترین مورد برای من رمان آنلاین بود که در پست قبلم در موردش صحبت کردم.

یه مدت بررسی کردم و مشخص کردم چه زمان هایی بیشترین وقت رو صرفش می کنم:

1. مواقع ناراحتی، خستگی و عصبانیت.

2. بعد از بیداری از خواب

3. شب ها قبل از خواب (گاهی تا نیمه های شب!!!)

برای هر کدوم از اینها برنامه جداگانه ای ریختم.

برای مورد 2 قرار گذاشتم تا ظهر اینترنت قطع باشه، ظهر یه مقدار وصل باشم؛ دوباره تا مغرب قطع باشه. راهکار بسیار کاربردی و مفیدی بود. خیلی بهم کمک کرد.

یه مدت اینترنت گوشیم رو قطع کردم و فقط با اینترنت همسرم وصل می شدم. شب ها چیزی حدود نیم ساعت تا یه ساعت وصل بودم، به همه کارهایم هم می رسیدم. اما به دلایلی دیگه این کار رو ادامه ندادم.

برای مورد 3 هم گوشی رو توی هال می زدم به شارژ که دم دستم نباشه بشینم پاش.

همه چیز خوب پیش می رفت تا وقتی که یک مسئله روحی شدید پیش می آمد. دیدم نه این جوری نمیشه. سعی کردم یک جایگزین براش پیدا کنم:

- سودوکو

- جدول

- کتاب های الکترونیک

هر کدوم از اینها رو مدتی امتحان کردم. ابتدا سودوکو، تا وقتی تمام مراحلش رو تموم کردم. بعد رفتم سراغ جدول. و بعد با اومدت اپلیکیشن های کتاب الکترونیک، اونها رو جایگزین کردم. همیشه یک کتاب روان، ساده و مورد علاقه رو مد نظر دارم تا در مواقع بی حوصلگی، خستگی و ناراحتی به جای باز کردن تلگرام یا فایل رمان های آنلاین، اون کتاب رو بخونم.

اما باز هم احساس کردم ریشه کار هنوز رفع نشده. به نظرم اومد این که در مواقع ناراحتی برای یافتن آرامش سراغ کتاب یا امثالش برم درست نبود. چون که اون آرامشی که می خواستم رو نه تنها بهم نمی داد، بلکه بعدش حس عذاب وجدان شدیدی هم پیدا می کردم، کلی هم خودم رو سرزنش می کردم که چرا وقتم رو پای این چیزا تلف کردم. این حدیث پیامبرصلی الله علیه و آله هم گوشه ذهنم بود که "المرء مع من أحبه" (هر کس با محبوبش محشور می شود). بعد به خودم می گفتم یعنی دوست داری اون دنیا با این چیزا محشور بشی؟!!

می دونستم که درستش اینه که در این مواقع برم سراغ خدا و امام زمانارواحنا فداه، اما وجودم نمی کشید. اول سعی کردم ارتباطم رو با خدا بالا ببرم. سعی کردم توجهم رو به نمازهام زیاد کنم. مرتبا از خدا می خواستم لذت نماز و عبادت رو در وجودم قرار بده. برنامه قرآن خوندن روزانه ام رو جدی تر گرفتم. سلام صبحگاهی به امام زمانعلیه السلام و توسل و درخواست کمک ازشون رو توی برنامه ام گذاشتم. همین موارد باعث شد کم کم بتونم موقع ناراحتی به جز رفتن پای گوشی و رمان خوندن به قرآن خوندن هم فکر کنم. نمی گم همیشه این کار رو می کنم، اما همین که به محض قاطی کردن تنها گزینه روی میزم رمان خوندن نیست، برام لذت بخشه. تلاش می کنم و دعا می کنم روزی برسه که تنها همدمم خدا، کتابش و امامش باشند.

اما نکته مهم در ترک همه عادات: ثبت کردن.

اولین کارم نصب اپلیکیشن مدیریت زمان بود. با این نرم افزار در ابتدا به وخامت اوضاع پی بردم. بعد در دفترم ثبت می کردم که هر روز چه مقدار پای گوشی بودم و چقدر از این زمان رو در تلگرام به سر می بردم.

بعدتر یک کاغذ زدم به در یخچال ساعات رفتن پای گوشی و زمان هر بار استفاده رو یادداشت کردم.

همین ثبت کردن یک عامل مضاعف برای تقویت اراده انسانه. وقتی می دونی همه چیز ثبت میشه و شب باید جواب پس بدی، قدرت نه گفتنت بالا میره و درصد موفقیت در کار بیشتر میشه.

و نکته مهمتر در ترک عادات: توسل.

هر روز و هر لحظه، بعد از نمازها، اول صبح، خلاصه هر موقع یادم میاومد از امام زمانعلیه السلام میخواستم علاقهام به رمان خوندن رو کم کنند، کمکم کنند بتونم این موضوع رو مدیریت کنم. الحمدلله در این مورد هم بسیار کمکم کردند.

راه حلی برای تمرکز بر کارها...

ما را در سایت راه حلی برای تمرکز بر کارها دنبال می‌کنید

برچسب: نویسنده: بازدید: 111 تاريخ: چهارشنبه 11 فروردين 1400 ساعت: 17:12

صفحه بندی